• Trender & Guider
  • Bloggere
  • StylistaTV
  • Giggles & Dimples
  • Ingrid Holm
  • Guri Heli
  • by Benedicthe
  • Cath in the City
  • Eirin Kristiansen
  • Marie Wolla
  • Anniken Jørgensen
  • Hanna Martine

CathInTheCity

30, September 2010 | 10:20

Discussion: The Homeless..

34 Comments | New York 2010

So I would like to address an issue I’ve been giving a lot of thought lately. I can’t make up my mind about it, and I would love to hear your opinions and insights. I’m talking about the homeless people of New York. The ones who sit on street corners begging for money, sleep on benches in the parks, carry their whole life with them in shopping carts.. Many of them seem to be in such good shape, and actually quite healthy. My question is: Should I give them my hard earned money? Why can’t they get jobs of their own? Do I have any right to be “annoyed” when a perfectly healthy young gentleman come towards me with a cup full of coins, and sticks it up in my face? Maybe it’s hard getting jobs in New York City, but I’m sure that a country as big as the United States must have plenty of options nationally. Is it correct calling some of the homeless guys lazy? (NB; some of them, not all) And should I take responsibility for some of these gentlemen’s lack of good judgement? This does of course not go for everyone. Many homeless people make an effort for their donations. I love it when they come in to subway trains and start singing. Even if they sound horrible. They make an effort.

I feel like I have no real foundation for forming opinions on this matter, and I would love for you guys to educate me a little bit. Please, voice your opinions. Who are these people? Why aren’t they working? Should I give every homeless guy I meet money, or are there differences among them?

You can of course write in Norwegian. Hope to see lots of different opinions, and maybe get a good and educational discussion going here.

34 Comments

Comments

  1. Maria says

    30, September 2010 | 13:03 at 13:03

    Jeg håper det er ok at kommentar kommer på norsk. For selvom jeg gjerne vil være flink til å snakke og skrive engelsk, så er jeg ikke det, jeg er bare flink til å lese og forstå det. :p Uansett. Jeg gir nesten aldri penger til “the homeless”. Hva kaller man de på norsk, uteliggere? Hjemløse? Uansett. Jeg vet jo ikke hvordan de i NY er, har aldri vært der. Men her i Norge, føler jeg at jeg ikke vet helt hvem som lurer en og hvem som faktisk ER hjemløs. I byen der jeg bor, så vet jeg det er enkelte folk som ser veldig… Slitne ut, og de går og samler tomflasker, og slikt, også har de egentlig masse penger selv. De er samlere, om du skjønner? Det jeg da faktisk liker å støtte, er de narkomane i Oslo som gjør en innsats, ved å selge =Oslo. Det kan jeg kjøpe, fordi de jobber jo da for pengene sine. Godt tiltak!

    Log in to Reply
  2. Mette says

    30, September 2010 | 13:04 at 13:04

    Meget mulig at mange av de som tigger, ikke jobber fordi de ikke har arbeidstillatelse i USA. Regner med at endel av tiggerne i NY er utlendinger, og for dem er det praktisk talt umulig å få arbeidstillatelse.

    Log in to Reply
  3. Dagens Outfit says

    30, September 2010 | 13:05 at 13:05

    absolutt ikke… du trenger ikke å gi dem dine penger, men husk at USA ikke er et land som Norge hvor ingen egentlig kan havne på skråplanet. Er du “uteligger” i Oslo så har du alltid alternativ og kan komme deg tilbake til samfunnet, det har de ikke alltid i New York eller USA generellt.

    USA er et land som tilbyr LITE til de som har ingenting og de må ofte basere seg på å få hjelp fra velvillige kristne/humantiære organisasjoner. Å være hjemløs i USA er ikke bare, bare. Du kommer deg ingen vei og får ingen hjelp fra staten what so ever, og hvis du får hjelp i det hele tatt så er det nesten til å le av.. Jeg hadde nok også bare gitt opp…

    Sånn er liksom the “greatest country” in the world. Det er en illusjon om at if you can make it in america, you can make it anywhere. Men det er ytterst få som faktisk makes it america… vi er heldige som bare kan dra dit og feste og ha det moro og reise hjem igjen til tryggheten og mer penger når pengene tar slutt…

    Log in to Reply
  4. Hanne says

    30, September 2010 | 13:06 at 13:06

    Utrolig vanskelig problemstilling. Viktig å huske på at det er veldig mange som prøver å skaffe seg jobb, til ingen nytte. Har man f.eks. en fortid som rusmisbruker er det ekstremt vanskelig å få jobb. Og har man vokst opp i et belastet hjem er det ikke så lett å få et “normalt” forhold til ting som jobb, venner, familie osv. Jeg vil påstå det omtrent ikke er noen som er hjemløse fordi de er late, ingen ville valgt en slik tilværelse. Uansett om man vil gi bort penger eller ei, så synes jeg man bør være høflig, og hvis de spør om penger kan man si man bare har kort, og gi et lite smil. Tror nok de fleste setter pris på høflighet uansett hva slags livssituasjon de er i :)

    Fin blogg forresten, oppdaget den for en ukes tid siden og har vært innom hver dag siden det :) Du skriver veldig bra og jeg håper du fortsetter å blogge etter du har kommet hjem!

    Log in to Reply
  5. Dagens Outfit says

    30, September 2010 | 13:06 at 13:06

    Det beste du egentlig kan gjøre er å melde deg som frivillig på et suppekjøkken eller lignende. Da hjelper du de på ordentlig. Eller kjøp en av dem et måltid, sett deg ned med dem og spis med dem, så kan de fortelle deg historien om hvorfor de er der de er. Mange av de er nok veteraner fra vietnam krigen som har fått posttraumatiske stress symptomer og ikke klart å overleve på annet enn alkohol. Men vær så klart forsiktig ;)

    Log in to Reply
  6. Maria says

    30, September 2010 | 13:17 at 13:17

    Jeg er enig, man må da være høflig med disse menneskene også, i alle fall så lenge de er høflige selv. Syntes det går litt begge veier. Og skulle jeg gitt pengene mine til noen, ville jeg gitt de til en person som tigget uten å tigge, for å si det på den måten. Jeg liker ikke så godt de menneskene som kommer å avbryter en samtale og rasler med koppen sin, da ville jeg heller valgt å gi penger til en som var litt mer ydmyk overfor hele situasjonen. Tror ikke alle kan velge hvor de vil være, og jeg aner som sagt ikke hvordan de er i USA. Men mange kunne valgt tidligere i livet. For ikke alle uteliggere er utlendinger. Noen er mennesker som har havnet på feil kjøl, da narkotika feks, og de hadde et valg en gang i tiden.

    Log in to Reply
  7. ingrid says

    30, September 2010 | 13:23 at 13:23

    Det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på! problemet med hjemløse, er at vi ikke vet bakgrunnen deres, hvorfor de har havnet der de er i dag. jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på spørsmålet ditt, men jeg synes det virker veldig fornuftig det du sier om at du synes det er fint å gi til de som faktisk gjør en innsats – synger, opptrer o.l. jeg tror det er viktig at de blir sett, fordi de faktisk prøver å gjøre noe for å fortjene pengene de får. derfor synes jeg kanskje det er en fin filosofi å gi til disse menneskene. men som sagt, fordi vi aldri kan vite noe om bakgrunnen til disse menneskene, er det vanskelig å vite hvem som “fortjener” en ekstra slant, og hvem som ikke.

    Log in to Reply
  8. Jeanette says

    30, September 2010 | 13:26 at 13:26

    I Norge er det jo slik at så lenge man er i landet lovlig så får man hjelp om man vil ha det, så jeg gir ikke penger til hjemløse/tigger i Norge. For enten så har de valgt den livsstilen selv, eller så er de ikke er her lovlig.. Men så klart, det finnes jo unntak. I USA har de vel ikke de samme ordningene som vi har her? Så det kan jo være at det faktisk ikke er jobb til alle, og at de til slutt ikke har noe annet valg enn å tigge?

    Log in to Reply
  9. Lisa says

    30, September 2010 | 13:33 at 13:33

    Vanskelig spørsmål.. Er so mange forskjellige svar, liksom. Eg gir peng til the homeless om det “passer meg” på ein måte, altso om eg har mynt i lomma og har tid til å stoppe. Her i London er det også mange av dei, og for eksempel om eg går forbi ein person som sitter og tigger fleire gonger på ein dag, liker eg å gi dei noken pund. Men det er vel mest for at eg skal føle meg bedre kanskje.. Her i London, som i New York sikkert, er det ikkje like lett å hente seg inn i samfunnet igjen.. Flott at du tar opp slike tema! :)

    Log in to Reply
  10. Luisa Fernanda del Mar says

    30, September 2010 | 13:44 at 13:44

    Jeg er helt enig med Dagens Outfit :) USA hvor velferdstiltak så og si ikke finnes. Det finnes ikke noen form for tiltak som kan ta vare på de som faller ut av systemet, så det er som det nevnes her, er det frivillige organisasjoner som tar tak i den problematikken.

    Log in to Reply
  11. linn says

    30, September 2010 | 14:24 at 14:24

    honey! lær deg litt mer om arbeidsledighetsprosent, am rettsvesen, amerikanske forsikringer og det amerikanske samfunn før du skriver noe så dumt. sukk

    Log in to Reply
  12. Turid says

    30, September 2010 | 14:39 at 14:39

    Hei! Oppdaget bloggen din i dag gjennom Anettes blogg! Ville bare si at jeg ELSKER den! Har sittet her på jobb i dag å lest gjennom hele bloggen! Effektiv arbeidsdag! Men jeg elsker måten du skriver og inspirerer på! Du virker som en fantastisk person og du er i tillegg helt nydelig! Håper du får et helt supert opphold i New York og at det blir alt du har drømt om og litt til! Jeg har i hvertfall funnet min favorittblogg! <3

    Log in to Reply
  13. E says

    30, September 2010 | 16:37 at 16:37

    Til gjengjeld er det en mye større tradisjon i USA for frivillighet, enn det er i Norge. Fordi USA har så stor befolkning, og ikke et slikt velferdssystem vi har, så er det også mange flere mennesker som lever i fattigdom enn i Norge. Man kan feks. se det i forhold til at vi i Norge gir mye mer bistand til u-land, mens i USA er det vanligere å gi penger og drive med frivillig arbeid i sitt nærmiljø. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er “lettere” å være hjemløs i Norge. Staten skal ta vare på oss i Norge, men desverre er det ikke alltid slikt at alle som faller utenfor systemet får den hjelpen de trenger. Jeg er enig med Dagens Outfit at en fin måte å hjelpe, i stedet for å gi penger, er å jobbe frivillig eller spandere ett måltid på noen. Kanskje man møter noen med en spennende livshistorie og lærer noe nytt :)

    Log in to Reply
  14. Dagens Outfit says

    30, September 2010 | 17:27 at 17:27

    Det er jo ikke så lett for alle å vite alt om alt da ;) nå har hun forhåpentligvis forstått at det ikke er slik i USA som det det er i Norge ;)

    Log in to Reply
  15. Dagens Outfit says

    30, September 2010 | 17:29 at 17:29

    Ja, det har jeg gjort mange ganger og det er like givende hver gang. I tillegg så får man så utrolig perspektiv på livet. Alt handler virkelig ikke om klær og mote eller om småkrangler man har med vennene sine, eller hva man skal spise til middag. Hva med de som må ta klær og mat de finner på søpledynga? En ting er at hjemløse har det sånn i USA, men hva med de som har det sånn i Columbia, som er barn OG foreldreløse… ajajaj…

    Log in to Reply
  16. Dagens Outfit says

    30, September 2010 | 17:30 at 17:30

    Jeg takker bare høyere makter for at Norge er et sosialistisk land (kommunister som de kaller de i USA) og at vi har velferdsordninger. Kommer godt med dersom man en dag skulle mot all formodning bli syk eller noe lignende. De har noe å lære av oss, og vi har noe å lære av deres privatistiske styresett og at det ikke alltid er like heldig!

    Log in to Reply
  17. Cath In The City says

    30, September 2010 | 19:28 at 19:28

    Nettopp derfor jeg skrev dette innlegget, smartypants : ) Jeg har ikke konstatert noe som helst, kun stilt åpne spørsmål. Men du har helt rett, jeg må lære meg mer om dette her : )

    Log in to Reply
  18. Cath In The City says

    30, September 2010 | 19:46 at 19:46

    Selvfølgelig er norsk fint : ) Ja, det er faktisk helt sant.. Ja, i Bergen har vi Megafon, jeg kjøper det hver måned jeg også. En fin måte å bidra på : )

    Log in to Reply
  19. Cath In The City says

    30, September 2010 | 19:48 at 19:48

    Ja, men da tenker mitt kritiske hode “hvorfor er de i USA hvis de ikke har arbeidstillatelse? og hvorfor bor de i NYC, som er nødt til å være den dyreste byen i USA?” vet at det ikke er så enkelt, but I can’t help but wonder.. :S

    Log in to Reply
  20. Cath In The City says

    30, September 2010 | 19:54 at 19:54

    Tusen takk for kjempegode og interessante kommentarer! Svarer alle sammen etterpå, er nødt til å løpe!

    Log in to Reply
  21. Nina says

    30, September 2010 | 20:04 at 20:04

    Jeg gir aldri penger, men av og til kan jeg kjøpe eks kaffe og en bollepose eller noe liknende til uteliggere – Kanskje spørre om det er noe de har lyst på fra butikken? Dersom du kjøper mat og drikke vet du i alle fall at pengene dine ikke går til dop…

    Log in to Reply
  22. E says

    30, September 2010 | 21:37 at 21:37

    For ikke å snakke om i Afrika! Har møtt så mange mennesker som har lite materialistisk sett, men masse livskunnskap. Jeg møtte en gang en hjemløs mann i Sør-Afrika, som ba meg om noen småpenger. Han spurte “How are you, madam”, så jeg svarte (som jeg tenker alle normale mennesker ville gjort) “I’m fine, thank you, how are you?” Og da smilte han stort. Var visst ikke mange som pleide å spørre han hvordan han hadde det. Selv om det er en vanlig høflighetsfrase. Vi hadde en fin samtale, og jeg kjøpte lunsj til han! Man behøver ikke alltid gi penger, det å være hyggelig og høflig, kanskje slå av noen ord kan være nok. Alle mennesker trenger å bli anerkjent innimellom :)

    Log in to Reply
  23. Lisa Cheah says

    30, September 2010 | 23:25 at 23:25

    Hello Cath! I love your blog! And I like that you brought up an interesting topic!

    I was also in New York (Upstate Albany, Utica and “The City”) in 2008, and like you I loooooooved it. I know what you mean by giving beggars money because, I know how many beggars there are in New York City.

    But, my view is this. We never really know if a person need money or not. And in my opinion no one begs unless they have too. No kid dreams to be a beggar one day. People usually do it because they go down the wrong lane or somehow is stuck in a situation they cannot get out of unless they beg.

    And my conscience tells me that it is better to give a few dollars to them and know that you’ve done what you can do instead of having to think about “What if” that man really needed a few dollars. That few dollars we had and can afford.

    I think sometimes it worth sacrificing that 5 dollar Starbucks coffee. And using it for something else. :)

    As to why they dont go and get a job is a really good question. But.. that is one I don’t have an answer to, I guess some people really just dont think the same way as people should.

    I thought I would share with you a funny story of how I MIGHT HAVE possibly gotten ripped off in NYC too. I was waiting at Penn Station for a friend one night and a lady approached me asking me if I could spare her 40 dollars to get a ride home to Upstate New York because her boyf had beaten her up and she ran away and all sorts of nonsense. Mind you, she was really (or not) crying, mascara running down her face, shaking, etc etc

    So, yeah … I felt bad for her. And ironically, I only had 40 dollars left in cash. So I gave it all to her. And she disappeared right after.

    Till today, I don’t know if she was a scam, but a tingly sensation in my heart tells me it was. :P But, when I went home I felt better that I gave her that 40 dollars and sleeping well, then if I didn’t and kept wondering if she was really okay. :)

    Ps: Have you checked out Century 21 over at Downtown! It’s a MUST if you haven’t already! And you must must must visit Harlem for a day trip too! And some ghetto area if you take along a friend. I am not sure if you are into these kind of thing, but it is such a different experience exploring the “ghetto”. Its definitely worth a visit :D

    I hope this wasnt too long of a comment!

    Continue to have a fantastic time in New York! I wish I could be there too!

    Log in to Reply
  24. Mette says

    1, October 2010 | 01:27 at 01:27

    I lived in NY for many years. I can tell you that not everyone who asks for money is homeless. Some of them just can’t make ends meet. Those are the people who you’ll see singing on the subway, etc.

    Also, I dont think you can really judge anyone because you dont know what happened to them or where they came from. Whether you give them money or not, it really makes no difference from an ethical point of view. For all you know, you could be giving money to a con artist. I’d say just use your own judgment. If you see someone who really looks like they need help and you have some change, give some. If you’re suspicious, don’t. I’ve travelled quite a lot and what I notice about NYC is that there aren’t really many pickpockets. If folks want your money, they’ll ask you for it. In many European cities, you’ll just find people crashed out at train stations in city centers (I saw this in Copenhagen and Oslo) or many of them will be pickpockets (France, Italy). Point is, loads of folks are desperate for a handout whether they “need” it or not. It’s just that people go through different routes to get that handout.

    Log in to Reply
  25. Mette says

    1, October 2010 | 08:28 at 08:28

    Det er sant! Det er utrolig mange av de uteliggerne som har familie hjemme i det landet de kommer fra, så tigger de og sender pengene hjem til dem. De tjener faktisk bedre på å tigge en dag i feks. Norge, enn å jobbe (har snakka med noen av dem.. jeg tenker litt om det som deg. Vet liksom ikke helt om jeg skal gi eller ikke) MEN! Kusina mi bodde noen år i NY. Hun hadde også lurt på i starten om hun skulle gi eller ikke. Tilfeldigvis “holdt” hun seg i området rundt noen av tiggerne en stund, og da så hun at de hadde et slags “vaktskifte”. Det som var sykt var at de tok av seg falske hender (!) og den kappa de hadde over seg, og nestemann tok på seg hendene og la seg til akkurat slik som den forrige. De hadde visst ganske fine klær under den kappa også.. Så man skal være litt skeptisk til å gi, hvertfall der.

    Log in to Reply
  26. Tuva says

    1, October 2010 | 16:16 at 16:16

    Jeg gir nesten alltid penger til tiggere! eller narkomane! Spesielt i utlandet :) Får en så utrolig god følelse etter jeg har gjort det, nesten rus!

    Log in to Reply
  27. Cath In The City says

    1, October 2010 | 18:49 at 18:49

    Veldig interessante og gode poenger. Det er nok lett for å glemme at USA ikke har noen velferdsstat som Norge, og derfor “sammenlikne” forholdene litt mer, når det egentlig ikke er noe særlig grunnlag for det. Takk for at dere gjorde meg oppmerksom på det! Kanskje jeg skal melde meg frivillig på suppekjøkken ja. God idé. Skal sjekke det ut nærmere! Og veldig lurt å kjøpe et måltid til de istedenfor penger ja, de har nok mye interessant å komme med : )

    Log in to Reply
  28. Cath In The City says

    1, October 2010 | 18:53 at 18:53

    Ja, det skjønner jeg.. Ser at arbeidsledigheten er stor i New York. Men så tenker mitt kritiske hode: hvorfor er de nødt til å være i New York? Det må jo være den vanskeligste byen i USA å få jobb i. Hvorfor ikke prøve seg i en annen by med mye bedre forutsetninger? Det finnes mange fabrikker og bakerier i USA hvor folk som har begått helt forferdelige forbrytelser, sittet maange år i fengsel, og fortsatt er farlige, jobber. Hvis de klarer å få jobb i forskjellige fabrikker, hvorfor kan ikke hjemløse? :S Vet at det ikke er så enkelt! Just a thought. Tusen takk for skryt, jeg har lyst til å fortsette å blogge når jeg kommer hjem så lenge det er interesse fra dere : )

    Log in to Reply
  29. Cath In The City says

    1, October 2010 | 18:55 at 18:55

    Jeg er absolutt høflig mot dem. Det kunne ikke falt meg inn å være noe annet. Ja, jeg er helt enig. Noen stikker bare koppen med mynter og rasler med den opp i ansiktet mitt når jeg går på gaten. Det syns jeg ikke noe særlig om. Da foretrekker jeg heller å hjelpe de som er litt mer ydmyke. Ja jeg er helt enig. Det var akkurat det jeg mente med om jeg skulle ta ansvar for deres dårlige dømmekraft. Det gjelder jo selvfølgelig bare noen. Utrolig vanskelig balansegang :S

    Log in to Reply
  30. Cath In The City says

    1, October 2010 | 18:57 at 18:57

    Ja, det er en utrolig vanskelig balansegang. Generelt sett setter jeg ihvertfall veldig stor pris på de som gjør en innsats, uansett hvilken bakgrunn de har : )

    Log in to Reply
  31. Cath In The City says

    1, October 2010 | 18:58 at 18:58

    Absolutt, kunne ikke sagt det bedre selv.

    Log in to Reply
  32. Cath In The City says

    1, October 2010 | 18:59 at 18:59

    Haha, bra jeg kan bidra til en lærerik arbeidsdag : D Tusen takk, your comment made my day : D <3

    Log in to Reply
  33. T says

    3, October 2010 | 16:14 at 16:14

    Hei! Er litt sen med å kommentere på dette innlegget, men jeg fant bloggen din først i dag, og må si at den er veldig søt å lese! Du er utrolig god i engelsk! Uansett, det med uteliggere er et så utrolig vanskelig tema. Man vet aldri bakgrunnen for at de er i den situasjonen de er i – de kan være mennesker som rett og slett har sløst bort sjangser livet sitt, eller de som ikke har hatt en så god bakgrunn fra før av, noe som bare har ført dem til det verste. Men de uteliggerne du tenker på nå, er tydeligvis de med god helse, som klarer seg til en viss grad. Derfor vil jeg ikke syns at det er kynisk av deg å ikke gi dem penger du faktisk har jobbet for og tjent på en god måte.. Ser du derimot noen som virkelig sliter, tror jeg du selv vil innse når de trenger hjelp. Ellers er en annen måte å hjelpe uteliggerne på å kjøpe mat/klær til dem, for å unngå at de bruker pengene de får på noe dumt. Håper det hjalp :):)

    Log in to Reply
  34. Tara says

    4, October 2010 | 20:18 at 20:18

    Det er skikkelig vanskelig, det her. Her hvor jeg bor er det et par rumenere (Romanere ?) som sitter og tigger. Det er en ganske liten by, men de sitter liksom på hvert hjørne. Det føles i alle fall sånn. Og jeg skal ikke nekte for at jeg til tider går store omveier bare for å slippe å gå forbi dem. De har det nok helt sikkert værre enn meg, og det er selvfølgelig fælt å se hvordan de har det, men det å støte på dem gir meg en vond, “ekkel”(Dette har IKKE noe med rasisme eller at jeg tror jeg er et bedre menneske enn dem å gjøre) og oppgitt følelse lenge etterpå. Man kan jo ikke vite hvaslags opplegg de er med på heller, kanskje det er bakmenn og at man støtter en tredjepart om man gir? Har mange ganger gitt dem penger, men har virkelig ikke fått noen takknemlighetsfølelse etterpå noen gang. Det er en som pleier å spille trekkspill, det er jo koselig, men det blir liksom enda mer “nå må du gi meg penger”. Synes det er supert å kjøpe =oslo, fordi disse gjør noe for å tjene penger, de har på en måte tatt initiativ til å skaffe seg jobb selv. De som er lovlig i Norge har jo muligheten til å skaffe seg en jobb, og om de av helsemessige grunner f. eks ikke kan, så får de jo trygd, som det fint går ann å leve på. Om du ikke har lovlig opphold i Norge bude du jo egentlig ikke være her. Jeg vet det høres overflatisk og selvopptatt ut, men det er ikke sånn ment. Alle mennesker på jorda er ikke født med likt utgangspunkt til et godt liv, og de fleste av oss nordmenn er heldige sånn, men det er ikke dermed automatisk sånn at vi burde gi mye av de pengene vi jobber til folk som ikke gjør noe for å endre livskvaliteten sin. Det burde derimot finnes flere organisasjoner som hjalp vanskeligstilte, som =oslo. Man burde gjøre en innsats selv, for når alt kommer til alt får de fleste av oss veldig lite gratis!

    Log in to Reply

Leave a Reply Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

  • Facebook
  • Instagram

Categories

Archive

Facebook

Bloglovin

.

Copyright © 2025 · Minimalist Theme On Genesis Framework · WordPress · Log in